De Monogram Museum Pieces serie is een briljante serie van klassieke auto’s uit de jaren 30. De serie zelf is uit het midden van de jaren 70 en bevat 3 Duesenbergs, 2 Rolls Royces, 2 Packards, 2 Mercedessen (500k), Een Lincoln Continental, een Cord en een Cadillac V16. Maar de diverse modellen waren vaak al vanaf de jaren 60 in de collectie van Monogram.

duesenberg roadster_001Ik heb ze inmiddels allemaal in mijn bezit, een teken dat er nog redelijk goed aan te komen is. Vaak kijken op Marktplaats of bij de Toyman is het devies en ik heb er gemiddeld zo’n 25 euro per stuk voor betaald wat een normale prijs is voor een 1/24 auto. Als je interesse ligt bij de jaren 30 dan kun je niet om deze serie heen. Kwalitatief zijn het allemaal prima bouwdozen, met uitzondering misschien van de Rolls Royce Roadster. Dat is er ook een die oorspronkelijk al in 1962 is uitgebracht maar in tegenstelling tot de andere modellen is dit er één waarbij alle deuren open kunnen. En dat was in die tijd echt te hoog gegrepen zodat alles rammelt en kiert als je hem af hebt. Maar de andere modellen zijn echt goed, ook nu nog. Goed gedetailleerd, prima pasvorm en ook het chroom heeft de 40+ (!) leeftijd goed doorstaan.

duesenberg roadster_004

Deze Roadster kwam ik tegen op de ESM-beurs in Nieuwegein en hoewel ik hem al had aarzelde ik geen moment om hem nogmaals aan te schaffen. De Duesenbergs horen tot de mooiste auto’s uit mijn collectie en ik heb een roadster met de kap neer en het bagagerek neer met koffer erop. Dus nu wordt het een roadster met dichte kap en dicht bagagerek. En een andere kleur natuurlijk. Ik heb er nu een in soort Pruissisch blauw, deze wordt tweekleurig, zilver en lichtgroen.

De motor bouw je op uit 16 onderdelen, met fraaie chromen cilinderkappen, en ziet er goed uit. Daarna het ladderchassis dat je ook zelf in elkaar moet zetten. Niet moeilijk, maar blijf controleren of alles recht/vlak is anders krijg je daar later problemen mee. De wielen sturen niet dus die constructie is niet vrij simpel. Daarna het interieur, het zwakste onderdeel van deze bouwdozen. De bank ziet er wat generiek uit en de details van de binnenkant van de deuren zijn nauwelijks zichtbaar. Het dashboard is beter. Het is uitgevoerd in chroom en als je de meters ivoorwit maakt (er zijn geen decals) en daarna met een microbrushje de verf weer van de wijzers afschraapt ziet het er mooi uit.

duesenberg roadster_003 duesenberg roadster_002 duesenberg roadster_005 duesenberg roadster_006

Ondertussen heb ik met meerdere airbrushbeurten de carrosserie in de gewenste kleuren en de lak gezet. Het bestaat uit het passagiersgedeelte, de onderkant met de spatborden, de beide helften van de motorkap en de achterklep. Eens kijken of alles past: het interieur in het passagiersgedeelte, met de achterklep en het schoonmoederszitje op zijn plek zodat hij kan scharnieren, en dan het geheel op het chassis met de motor. Geen enkel probleem.

duesenberg roadster_007 duesenberg roadster_008 duesenberg roadster_009

De motorkap geeft meer problemen. Allereerst lijm je de karakteristieke chromen uitlaatstukken aan het motorblok en onder aan de uitlaat. Maar als je dan de in elkaar gezette motorkap er op laat glijden dan past het niet, hij zit scheef. Dat komt door de supercharger bovenop de motor die in de weg zit. Verplaatsen is geen optie dus uiteindelijk heb ik 2-3 mm van de zijkant van de supercharger moeten halen om alles te laten passen. Zonde.

duesenberg roadster_010 duesenberg roadster_011

Het afbouwen is bij deze auto’s uit de jaren 30 vaak het leukst. Dan komt het uitgebreide chroomrek tevoorschijn en dan kan het verfraaien beginnen. De omlijsting van de voorruit is verchroomd wat een groot pluspunt is. Zo hoef je hier niet met bare metal foil te knoeien. De mooie grote koplampen zijn uiteraard in chroom, het kan wat lastig zijn om ze helemaal symmetrisch te krijgen. Hetzelfde geldt voor de deurscharnieren, aan iedere kant 5 piepkleine scharniertje om in te lijmen. Hier is de uitdaging alles in een mooie rechte lijn te krijgen. Je kunt voor nog een derde koplamp toevoegen, een optie die ik meestal niet kan weerstaan, maar omdat deze roadster zoveel mogelijk moet afwijken van de andere laat ik hem weg. Daarna de handgrepen, de bumpers en ten slotte de reservewielen met de spiegels.

En dan is mijn 4e Duesenberg af en kan hij in de pronkkast.

Conclusie: ik hou van deze Monograms en ik zal ze voorlopig wel blijven kopen al heb ik ze allemaal al een keer gebouwd.

Voordelen: goede bouwdoos ondanks zijn leeftijd, mooie auto

Nadelen: geen stuurbare wielen, geen decals, moeilijk verkrijgbaar

duesenberg roadster_013 duesenberg roadster_014 duesenberg roadster_012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.