Ik heb mijn liefde voor Heller al een paar keer uitgesproken: absoluut de mooiste auto’s. Tegelijkertijd is het kritiekpuntje dat het technisch niet de beste bouwdozen zijn. Minder dan Revell en zeker minder dan Tamiya. Het gietwerk is minder, de oplossingen zijn niet altijd de handigste en de decals zijn matig (schaars en slecht drukwerk).

Maar als je er wat moeite en liefde instopt en op de juiste momenten stevig vloekt dan heb je aan het eind altijd een prachtige auto staan. De lijst is eindeloos: de Renault Vivastella, de Delage D8, de Talbot-Lago Record, de Citroën Pompier, Hotel Taxi, Normande, Landaulet, Trefle, De Hispano Suiza, de Delahaye 135 en zo kan ik nog een tijd doorgaan.
Eén van de redenen dan de bouwdozen technisch minder zijn komt doordat de meeste heruitgaves zijn van oudere bouwdozen uit de jaren 70 en 80 toen er nog geen computerprecisie was en alle modellen nog met de hand vormgegeven moesten worden (althans, zo stel ik me dat voor).

De Renault Vivastella die dit jaar is uitgekomen bijvoorbeeld is een heruitgave van een model dat al vanaf 1974 op de markt is. Er zit een nieuwe doos omheen en de handleiding is opnieuw vormgegeven maar het model is nog hetzelfde. En daarom past niet alles helemaal fijntjes.

images

70’er jaren

renault-vivastella

2016

Maar nu hebben we de Renault 4TL en die is wel helemaal nieuw. Ik ga hem bouwen en ondertussen ook een beetje vergelijken met de Renault 4 van Ebbro die ik een tijd eerder gebouwd heb.

 

heller_renault4_16

Voor lezers die één of twee generaties jonger zijn dan ik: de Renault 4 was vanaf eind jaren zestig bijna net zo’n icoon als de Kever, de Eend en de Mini. Geïntroduceerd als de tegenhanger van het succesnummer van concurrent Citroën: de 2CV was de Renault 4 vanaf begin jaren zestig het instapmodel van Renault. Hij is nooit zo succesvol of iconisch geworden als de Eend maar met 8 miljoen geproduceerde auto’s en een productielooptijd van 1961 tot 1986 is het toch een van de succesvolste Renaults geworden.

De bouwdoos dan: Heller heeft er een 124-delige bouwdoos gemaakt waarmee je maar liefst 5 versies kunt bouwen. Het uitgangspunt is de 4TL uit de begin jaren 80, maar je kunt ook de 4GTL bouwen, met de grijze beschermingsstrips aan de zijkant. Daarnaast kun je 3 verschillende Franse bedrijfsauto’s bouwen, een politieauto (TL), een bedrijfsauto van de brandweer (GTL) en een van het Franse wegenonderhoud (4GTL). Dat is een weelde die de R4 van Ebbro niet heeft dus hier wint Heller.

Alles is uitgevoerd in wit plastic, met een glasrekje en geen chroomrekje. Dat lijkt een misser, Ebbro heeft er wel een, maar de R4’s uit de tachtiger jaren hadden (bijna) geen chromen onderdelen meer. De bumpers, grille waren van grijs kunststof (hoewel ik ook aluminium versies zie langskomen). Ebbro’s versie is een R4 uit eind jaren zestig met chromen grille en sierstrips.
Bij de versie van Ebbro kun je de voordeuren en de achter- en motorkap open of dicht monteren, bij Heller kunnen alle 4 de deuren en de achter- en motorkap open of dicht gemonteerd worden.

De decals zijn voor Hellers doen heel uitgebreid. Meestal moet je het doen met een dashboardje en nummerborden maar hier zitten ook decals voor in het motorcompartiment, voor op de spiegels (die gebruik ik nooit) en alle logo’s. En natuurlijk de decals voor de bedrijfsuitvoeringen. Maar niet de metalen decals van Ebbro, die winnen daar op punten.

Als ik ga bouwen loop ik tegen iets vreemds aan. Als eerste stap moet ik iets doen met de zijkant van de auto maar ik kan uit de tekening niet goed uitmaken wat. Als ik alles goed bestudeer zie ik het pas: ik moet de plastic sierstrip die over de hele zijkant loopt wegschuren. Wel gvd, waar slaat dat op? Waarom zit hij er dan op? Onmiddellijk begrijp ik dat er dus ook andere versies gaan komen, oudere versies waar er wel een sierstrip aanwezig is. Maar dan nog begrijp ik deze beslissing niet, dan lever je de sierstrips toch los? Dat deden ze ook bij de Talbot Lago en dat is een oude bouwdoos. Met de moderne productietechnieken moet je toch een mooie dunne sierstrip kunnen leveren? (Ebbro levert een metalen!).

Maar goed, ik moet beslissen wat ik ga doen. Ken uw beperkingen, denk ik en besluit niet te gaan schuren. Het is al niet mijn sterkste kant en een 1mm dikke sierstrip is nog wat anders dan een gietrandje. Boven ligt hij niet op een vlak oppervlak maar bovenop de kleine verbreding in het midden van de zijpanelen. Dat moet je heel voorzichtig met een Dremel doen en dan bidden dat je niet te veel weghaalt. Bij de volgende ga ik een poging wagen maar deze bouw ik zo.

heller_renault4_01

Met sierstrip…

Eerst maar eens de carrosserie in de grondverf zetten en dat valt met deze bouwdoos nog niet mee. Alle vier de deuren moet je apart spuiten, net als de achterklep, de motorkap en de middenkolom tussen de deuren. Bovendien zijn de deuren en de achterklep in doorzichtig plastic uitgevoerd dus dat betekent eerst de ramen afplakken. Ik ben daar niet zo voor, want met het uitsnijden van de maskeertape beschadig je toch altijd de ramen en/of de raamstijlen een beetje. Aparte ramen, zoals bij de Ebbro, werkt gewoon beter.

De motor dan. Beide motoren ontlopen elkaar niet veel, ze zijn allebei goed gedetailleerd en scherp vormgegeven. De Ebbro is echter niet helemaal correct. De motor lijkt 5 of 6 cylinders te hebben en de brandstofpomp ontbreekt. Verder heeft Heller wel decals voor in het motorcompartiment. Heller wint wat mij betreft.

heller_renault4_04

Daarna begin ik aan het chassis met de wielophanging. De Hellerversie is met sturende voorwielen, waarbij je de wielophanging tussen het boven- en onderdraaipunt klemt. Dat werkt wel maar zit wat losjes zodat de wielen er snel uitglippen. Niet zo heel erg als hij eenmaal in de kast staat maar tijdens het bouwen wel vervelend. De achteras blijft even wennen vanwege de asymmetrie. Het rechterachterwiel staat iets verder naar achter dan het linkerachterwiel, maar dat is een bewuste keuze van de Renault-ontwerpers. De wielen lijken me overigens wat groot. Ze zijn zeker groter dan die van de Ebbro Renault, maar het zou kunnen dat de R4’s uit de jaren 80 grotere wielen hadden.

heller_renault4_02 heller_renault4_03

De wielen erop zetten is trouwens weer een zwak punt bij Heller. Ze kiezen toch weer voor een klik-of-krak model waarbij je het wiel op de as drukt net zolang tot hij vastklikt op het voorgevormde uiteinde van de as. Waarom Heller, waarom? Waarom niet een simpel pennetje dat je vastzet met een kunststof ringetje zoals Tamiya doet, at werkt altijd. Dit systeem werkt alleen als zowel het asuiteinde als het wiel perfect gevormd zijn. Als dat niet het geval is wil hij er niet op of zit hij te los zoals ik al vaak heb ondervonden. Bovendien moet je onnodig veel kracht zetten op een fragiele plastic constructie. Bij de achteras valt het wel mee, die is stevig. Maar de wielophanging voor is dat niet. Om kort te gaan, ik heb ze er zonder krak opgekregen maar ze draaien niet. Dan moeten ze er af en moet je voorzichtig een beetje bijvijlen. Maar ze zitten zo vast dat ik ze er niet af ga krijgen zonder veel kracht te zetten. Ik laat het er maar bij zitten, dan maar geen draaiende wielen.

heller_renault4_06

De wielen zitten muurvast

heller_renault4_05

De handleiding is overigens goed en duidelijk, met een stukje geschiedenis vooraf en de bouwinstructie die in korte duidelijke stappen is onderverdeeld. Heel wat beter dan de oude handleidingen waarbij je vaak op 1 pagina 20 pijlen aantrof die allemaal kris kras door elkaar vermoedelijke locaties van de onderdelen aangaven. Hij is echter niet zonder fouten met verkeerde nummeringen en verkeerd getekende onderdelen. Zo heb ik even getwijfeld of ik wel goed zat met de onderkant van de auto omdat er op de tekening een beugel te zien was die ik niet had. Dat bleek de beugel te zijn van het reservewiel die er op nieuwere versies niet opzit. Het is allemaal niet onoverkomelijk maar ik snap het eerlijk gezegd niet. Wordt er niet getest bij Heller? Kunnen ze niet iemand een halfuurtje vrijmaken om zo’n handleiding even helemaal door te nemen?

Ondertussen vordert de carrosserie gestaag. Ik heb alles in Vallejo-blauw gespoten en in de lak gezet. Het is een tijdrovend karweitje vanwege de verschillende losse delen en het afplakken. Als ik de tape er uiteindelijk afhaal zie ik dat er bij de randen wat veel verf en lak is opgehoopt. Het ziet er allemaal wat rommelig uit dus daar moet ik nog een uurtje secuur restauratiewerk instoppen.

heller_renault4_07 heller_renault4_08

Het interieur van een Renault 4 is simpel maar smaakvol retro. Eerlijk gezegd vind ik het interieur van Ebbro wat mooier, de stoeltjes hebben daar een mooi ribbeltje in het middenstuk, maar dat schijnt dan weer niet bij dat type R4 te horen (ze zijn te modern). Mij stoort het niet zo, maar als je authenticiteit belangrijk vindt moet je nieuwe stoeltjes zien te vinden. De Heller-stoeltjes zijn wat vlak maar uiteindelijk wordt het een mooi interieurtje in twee kleuren bruin.

heller_renault4_09

Nu zijn de deuren en achterklep aan de beurt. Zoals gezegd kun je de deuren en klep open of dicht monteren. Dat gaat niet via een uitgekiend slim mechanisme, je lijmt ze gewoon op de uitsteeksels die speciaal daarvoor op de carrosserie zitten. Ik wil dat niet dus ik heb ze weggeknipt en gladgeschuurd, ik hoef de portieren er alleen in te lijmen. Past alles dan perfect, is de grote vraag. Hier staat of valt het eindresultaat mee. Het antwoord is ja: ze passen perfect. En daarmee neemt de Heller een grote voorsprong op de Ebbro want dit is een van de zwakke punten. Omdat de voordeuren wel open kunnen maar de achterdeuren niet zie je een groot verschil in ‘kier’ tussen de voor- en achterportieren.

heller_renault4_10 heller_renault4_11

Dan de achterklep. Ook die monteer ik dicht en ook die past perfect. Overigens zit er een extra achterdeur bij die suggereert dat we in de toekomst ook een Renault 4 Super Comfort uit 1962 krijgen want die was uitgerust met deze, naar beneden openklappende, achterklep. Mooi, mooi, Heller heeft grote plannen.

Het begint nu al echt op een R4’tje te lijken. Ik bouw het motorcompartiment af met o.a. de krik, de accu en het expansievat. De motorkap past ook weer perfect en dat is de doodsteek voor Ebbro in de strijd om de beste R4. Bij hun Renault 4 laat de motorkap een veel te grote kier zien.heller_renault4_12

Bij de voorbumper knip ik de stootbeugels eraf, die zijn voor de GTL-versie en ik besluit ze aluminium te maken i.p.v. grijs. Dan de uitlaat eronder en het blauwe zwaailicht op het dak en hij is af. Althans, bijna, de decals moeten er nog op. Bij de gendarmerieversie valt dat wel mee, alleen de nummerborden nog, logo’s op de wieldoppen en de achterkant en ‘GENDARMERIE’ op de zijkanten. Die laatste valt wat kleiner uit dan in het voorbeeld en letters staan wat dicht op elkaar zodat het lastig is de ruimte tussen de portieren precies tussen twee letters te laten vallen.

Het eindoordeel. Heller heeft een leuke nieuwe bouwdoos uitgebracht met de Renault 4 TL. Ze hebben de kwaliteit iets opgeschroefd en naderen nu Revell in detaillering en uitrusting. Het grootste pluspunt is het feit dat je 5 verschillende versies kunt bouwen en dat er zo te zien in de toekomst nog meer versies bijkomen. Er zijn wel wat minpuntjes in de constructie en fouten in de handleiding.

Welke kun je nu het beste aanschaffen, de Heller of de Ebbro? Beide zijn goede bouwdozen met sterke en zwakke punten. Maar omdat de Ebbro meer dan 2x zo duur is en de deuren en de motorkap niet mooi passen zou ik voor de Heller gaan. Ik ga er in ieder geval zeker nog een kopen en de GTL-versie bouwen.

heller_renault4_17

Het motorcompartiment van de Heller ziet er beter uit. Ebbro heeft geen decals.

heller_renault4_18

De Ebbro (rechts) motorkap sluit niet goed aan

heller_renault4_19

Groot verschil in kier tussen voor- en achterportier

heller_renault4_20

Beter bij de Heller. Let ook op de verschillende wielgrootte t.o.v. de Ebbro

heller_renault4_21 heller_renault4_22

2 thoughts on “Heller: Renault 4 TL

  1. Ha Jelle, leuk om te lezen dat je de R4 van Heller al gebouwd hebt. Ik ben er ook mee bezig en vergelijk hem ook met de Ebbro. Lees er hier meer over: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=48625
    Wat ik een enorm nadeel van de Heller-kit vind zijn de veel te grote wielen. Dat is een doodzonde, die zijn uit schaal en de banden blijken van de Heller 4CV te komen. Ook de mee gegoten sierstrips zijn een gotspe. Mijn manier om die weg te halen kun je er ook lezen. Doe het niet met een Dremel! Ben benieuwd naar je GTL!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.