Voor de Ebbro 2CV Pickup geldt wat voor alle Ebbro’s geldt, het is eigenlijk te duur voor wat er geboden wordt maar de modellen zijn zo bijzonder dat je toch (althans ik) overstag gaat.

De Pickup kun je op de meeste modelbouwsites kopen voor 55-60 euro. Gelukkig is hij op de onvolprezen www.haertle.de ‘slechts’ 47 euro met gratis verzending dus daar heb ik hem gekocht. Daarnaast kun je ook de Royal Marine uitvoering kopen. Die is nog een paar euro duurder maar daarvoor krijg je er wat jerrycans en een afdekzeiltje bij. (Ik vrees dat ik die ook nog wel eens ga aanschaffen;).

Natuurlijk is dat veel geld. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een 2cv Charleston van Revell kopen én een Citroën Hy van Heller en dan heb je nog geld over voor een Whopper-menu met milkshake. En die bouwdozen van Heller en Revell zijn ook nog eens uitgebreider dan deze van Ebbro.

Maar goed, als je van Citroën houdt en van 2cv’s zoals ik dan koop je hem toch. En als je de prijs vergeet is het gewoon een prettig bouwdoosje met een prachtig eindresultaat.

Deze bouwdoos is niet, zoals met de Fourgonnette wel het geval is, afgeleid van de 2CV van Tamiya. Dat komt omdat deze pickup gebaseerd is op de eerste uitvoering van de 2CV, die met de geribbelde motorkap. Ebbro heeft deze dus helemaal zelf gefabriceerd.

ebbro_2cv_pickup_01Als je doos openmaakt zie je mooi afgewerkt materiaal maar ook niet al te veel onderdelen. Dat komt omdat Ebbro ervoor gekozen heeft (zoals meer Japanse merken) de motor er niet bij te doen. Voor het eindresultaat maakt het niet uit maar ik vind het wel jammer. Niet alleen is het leuk een motortje in elkaar te zetten en mooi te schilderen maar je krijgt op den duur een aardig inzicht in de verschillende automotoren door de jaren heen.

De rekjes zijn in grijs plastic uitgevoerd, er is een doorzichtig rekje met het glaswerk, mooie bandjes en een chroomrekje ontbreekt. Dat is bij deze auto niet erg want het wordt geen opgepoetste glimmobiel. De decals zijn voor het dashboard en de nummerborden en er zijn twee metalen decals voor het logo op de grille.

Bij gebrek aan een motor begin je dit keer aan de wielen, dan aan de ophanging en in een mum van tijd heb je het chassis inclusief de wielen in elkaar gezet. Daarna de mooi uitgevoerde stoeltjes en het dashboard. De stoeltjes worden zandbruin met grijze buizen, het dashboard zwart.

ebbro_2cv_pickup_02

Ondertussen heb ik de carrosserie in de grondverf gezet en ik ga er nu een roestlaag overheen spuiten want het wordt een roestbak. Ik gebruik wat verschillende roestkleuren en breng die vrij willekeurig aan. Als dat droog is gaat er een laag chipping medium van Vallejo overheen en dan de uiteindelijke carrosseriekleur, een zelf gemixte licht blauwgroen. Als alles droog is kun je met een nat penseel over de plekken gaan waar je een roestplek wilt en stukje bij beetje laat de verf daar dan los en komt de roestlaag tevoorschijn. Op uitstekende randjes kun je ook lichtje met een mesje schrapen, ook dan komt stukje bij beetje de onderliggende roestlaag tevoorschijn. Daarna kun je de roestplekken nog wat accentueren met diverse roest-wassingen van Vallejo en de auto hier en daar nog wat vuiler maken met een donkerbruine en zwarte wassing.

ebbro_2cv_pickup_03

Maar dat alles doe ik op het laatst. Als de blauwgroene carrosserie kleur droog is kan ik eerst de carrosserie in elkaar gaan zetten. Het dashboard en de stoelen gaan in de stuurcabine en het pickupgedeelte zet je in elkaar met 11 carrosseriedelen (ook het reservewiel gaat hierin). De voorruit krijgt een rubber randje opgeschilderd en de achterruit kun je open of dicht monteren. Vervolgens lijm je het pickupgedeelte aan de stuurcabine vast. Hier was wat licht schuurwerk om alles te laten passen. Nu alles vastzetten op het chassis en je hebt al bijna een auto.

De voorkant is weinig werk nu de motor ontbreekt. Een kwestie van de spatborden en de motorkap in elkaar zetten. Hierna de deuren. Ook daar de keuze tussen raam open of dicht (ik heb ze open). De binnenkant van de deuren is spaarzaam, zoals het hoort bij een Eend. Op foto’s op internet zie je de auto ook staan met een deur open. Dat kan maar dan moet je hem wel in die positie vastlijmen want er is geen scharniermechanisme. Let er dan wel op dat het ‘zelfmoorddeuren’ zijn, ze gaan andersom open.

ebbro_2cv_pickup_04

Tot slot de lampjes en het chroomwerk. Voor het chroom spuit ik alles in Vallejo’s chroom (metal color). Deze chroomverf geeft eigenlijk helemaal geen chroomresultaat maar meer een soort opgepoetst ijzer. En dat komt goed uit bij deze auto want bij een roestauto horen natuurlijk geen blinkende spiegels en bumper.

En dan is de bouw klaar en kan ik aan de ‘verroesting’ beginnen zoals ik hierboven heb beschreven. Ik ben er nog geen meester in, daarvoor heb ik het te weinig gedaan maar ik ben tevreden met het resultaat.

ebbro_2cv_pickup_05 ebbro_2cv_pickup_06 ebbro_2cv_pickup_07 ebbro_2cv_pickup_08 ebbro_2cv_pickup_09

4 thoughts on “Ebbro’s 2CV Pickup

  1. Ha Karjelle, mijn complimenten voor je website. Het is leuk om al je artikelen te lezen, en je hebt een leuke pen. Ik kan nu in ieder geval goed kiezen welke kits wel leuk zijn en welke minder (zelf ben ik ook ‘automotive modeller’, kijk, dat klinkt nog eens goed bij de ‘vrouwtjes’ 😉
    Leuk ook om te zien hoe je bouwkwaliteiten zich steeds verder ontwikkelen. Ik vroeg me wel af of je ook aan research doet. Want dat kan je enorm helpen bij het roestwerk. Zelfs speur ik het internet af, of maak foto’s van verroeste objecten die ik in het echt tegen kom.

    Nog een tip voor je links-pagina: de website hiroboy.com. Deze mannen zitten in Groot-Brittannië en hebben een enorme voorraad kits en accessoires voor auto’s in verschillende schalen. Met het dalen van de waarde van de pond wordt het kopen in de UK aantrekkelijker. Ze verkopen bijvoorbeeld ook het merk MFH (Model Factory Hiro) dat echt waanzinnige kits van met name racewagens biedt. Maar je moet er flink de portemonnee voor trekken, dus ik vrees dat je kinderen dan een half jaar geen eten krijgen 😉
    Ga vooral door met bouwen en je website!

  2. Rob, bedankt voor je complimenten en tips. Die Hiroboy ziet er interessant uit, ik ben niet zo van de Japanners en racewagens (hoewel: laatst een Toyota TS020 gebouwd van Tamiya) maar je kunt wel leuk grasduinen in de accessoires.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.