Aan de slag!

karjelle_modelbouw_005

Een blik op mijn werkruimte

Het kan niet anders of het enthousiasme om dit ook eens te proberen borrelt onstuitbaar naar boven. Wat heb je allemaal nodig om op gang te komen in de klassieke-auto-modelbouwhobby?

Niet eens zo heel veel eigenlijk. Zowel Heller als Revell hebben bouwdoossets waar naast de bouwdoos ook de verf, een penseel en lijm in zit. Dan heb je in principe alleen een hobbymesje nodig en misschien een pincetje om zo’n auto in elkaar te zetten. Je kunt dan natuurlijk geen hoogstaand schilderwerk verwachten maar het is leuk om eens te proberen en je bent er hooguit 20-30 euro aan kwijt.

Maar als je serieus aan de slag wilt dan moet je een paar beslissingen nemen en die gaan eigenlijk alleen maar over de verf. Ga je airbrushen of niet en ga je watergedragen verf nemen of enamelverf?

Airbrush

Ik denk dat de meest ingrijpende beslissing is of je gaat airbrushen. Moet je per se airbrushen bij dit soort modelbouw? Nee. Ik heb mijn eerste 6 auto’s gebouwd zonder airbrush en die zien er best wel goed uit. Als je ze van dichtbij bekijkt zie je dat de carrosserie wat minder strak is omdat je toch wat penseelstreken ziet maar heel duidelijk is het niet.
Maar uiteindelijk is airbrushen wel mooier en ook gemakkelijker. Als je airbrusht krijg je vrijwel altijd wel een strak resultaat terwijl je met de penseel soms met verven werkt die echt niet egaal te krijgen zijn. Zeker een lichte kleur op een donkere achtergrond zetten gaat vaak frustrerend slecht.

Ik ben dus voor airbrushen maar een echt goed advies over welke dan kan ik niet geven. Ik heb alleen ervaring met de Harder Steenbeck Ultra en daar ben ik wel tevreden mee. Ik heb momenteel een 0,4mm naald in plaats van de 0,2mm waarmee ik gestart ben. Bij auto’s hoef je niet het hele fijne werk te doen en bij 0,2 mm heb je gewoon vaker het euvel dat hij verstopt raakt omdat de verf iets te dik is.

Als compressor heb ik zo’n simpel Sparmax broodtrommeltje zonder drukregelaar en die voldoet prima. Een volwassen compressor is een stuk duurder en zal de verf er denk ik niet mooier op krijgen. Wellicht kun je verstoppingen wat makkelijker doorblazen met meer druk en kun je ook wat dikkere verven spuiten.

Een airbrush is de grootste uitgave. Mijn set kostte rond de € 150,- en voldoet al meer dan een jaar.

karjelle_modelbouw_002

Airbrush met waterpot en afzuigkap

Watergedragen of enamel?

Ik werk met watergedragen verf van Vallejo. Het is vrijwel reukloos, er komen geen schadelijke gassen vrij bij het spuiten en de airbrush is gemakkelijk schoon te maken. Allemaal grote voordelen terwijl de kwaliteit van de verf vergelijkbaar is met enamels. Voor mij is de keuze dus eenvoudig.

Een twijfelpunt is Alclad met zijn metallic verven. Voor het bouwen van auto’s is een goede chroomverf erg belangrijk en de Alclad-chroom is de beste die er is. Maar met Alclad gaan spuiten betekent dat je daar een aparte airbrush voor moet aanschaffen en aparte schoonmaakmaterialen. Bovendien moet je zorgen voor een betere afzuiginstallatie en het liefst een professionele mondkap.

bare metal foil

Onmisbaar voor chromen onderdelen: bare metal foil

Ik gebruik het dus niet en red me wel met bare metal foil en de chroom van Vallejo.

Is Vallejo dan de beste acrylverf? Ik weet het niet want ik heb weinig ervaring met andere merken. Het belangrijkste voordeel van Vallejo is wat mij betreft de gebruiksvriendelijkheid. De verf zit in een handig knijpflesje waarmee je direct in de airbrush-cup kunt spuiten. Bij andere merken (Gunze, Revell, Tamiya) zit het in potjes zodat je daar waarschijnlijk met pipetjes moet werken.

Daarnaast is Vallejo een groot merk met een uitgebreide kleurenrange en een schappelijke prijs.

Voor autobouwers is het prettig dat ze ook een verflijn hebben voor fantasy-schilderen. Die hebben andere kleuren dan de normale lijn die toch heel erg op militair schilderwerk gericht is.

Verder heb ik wel wat andere airbrushverven geprobeerd, wat meer uit de kunstschilderhoek (Hansa Pro Color, Golden). Die zijn niet slecht maar over het algemeen wat doorzichtiger waardoor het moeilijk is een egale carrosserie te krijgen.

karjelle_modelbouw_001

Een deel van mijn Vallejo-verven

Lak

Een aparte hoofdpijn is het kiezen van de beste lak. Hier heb ik al heel wat geprobeerd en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Ik begon met spuitbussen. Mo-tip heeft bijvoorbeeld een goede glanslak die razendsnel droogt en een goede harde laag geeft. Die van Testors is ook goed. Hij glanst iets meer maar droogt minder snel en geeft een fragiele laag die vaak loskomt bij het afplakken.

Het nadeel met spuitbussen is bovendien dat het moeilijk te doseren is en dat 50% naast je model belandt. Ik heb dan wel een afzuigkapje maar die kan de wolken spuitlak ook niet helemaal verwerken.

Het alternatief is een airbrushlak. Ik gebruik nu die van Schmincke en die bevalt me het best. Hij glanst wat minder, maar vooral met oude auto’s is dat wel mooier.

2-x-motip-gloss-clear-laquer-acrylic-spray 356600_15 schmincke_aero_schlusslack_matt_125ml

 

Gereedschap

Voor modelbouw heb je niet al te geavanceerd gereedschap nodig:

Penselen: uiteraard! Als je airbrusht heb je niet al te veel penselen nodig. Ik gebruik vooral de fijne tot hele fijne (10/0)

Kniptang: Een goede zijsnijtang, het liefst met een zo smal mogelijke bek, om de onderdelen los te knippen.

Mes: een goed hobbymesje is essentieel. Niet zo’n breekmesje maar bijvoorbeeld deze

karjelle_modelbouw_003

Essentieel gereedschap

Verder heb ik een chirurgisch mesje voor het wegschrapen van verf.

Schuurpapier/vijlen: meestal begint je bouw met schuren. Het wegschuren van gietlijnen en afknippunten, het gladschuren van de carrosserie. Ik gebruik meestal schuurpapier voor het ruwe werk en schuurpads om te polijsten. Ik heb vijltjes voor de moeilijk bereikbare plaatsen.

Lijm: Inmiddels heb ik 5 verschillende lijmen. Het meest gebruik ik de gewone plasticlijmen. Ik heb de dunne en de dikke van Tamiya. De dunne voor kleine onderdelen en de dikke voor grotere vlakken. En die van Tamiya zitten in brede glazen potjes die je niet zo snel omstoot: een onderschat voordeel.

Daarnaast de witte lijm van Tamiya, absoluut onmisbaar voor de autobouw. Hiermee lijm je je de raampjes, omdat de gewone lijm voor een witte uitslag kan zorgen. Daarnaast gebruik ik het ook voor het chroomwerk, dan hoef je niet eerst de verf eraf te schrapen. Witte lijm zorgt voor een elastische, doorzichtige verbinding, die je ook altijd nog los kunt halen. Bij kleine uitstekende onderdelen zoals spiegels is dat ideaal, als je ertegenaan stoot breken ze niet af maar veren ze gewoon terug.

karjelle_modelbouw_004

Lijmen!

Tot slot heb ik voor calamiteiten nog secondelijm en tweecomponentenlijm, maar die gebruik ik niet al te vaak.

Afplaktape: koop hier echt de speciale afplaktape voor modelbouw. Bij andere tape loop je het risico dat je schilderwerk lostrekt.

Lijmtangen/klemmen: Je kunt hiervoor tape gebruiken maar soms is een klemmetje heel handig.

Pincetten: onmisbaar voor kleine onderdelen en decals. Heel handig zijn ook de knijppincetten waar je kleine onderdelen in kunt klemmen tijdens het verven/airbrushen.

Wattenstaafjes, tandenstokers, minibrushes: voor allehande klusjes. De minibrushes kun je op modelbouwsites kopen.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.