Heller-Citroen Pompier01Heller heeft een aantal echt oude Citroëns uitgebracht. Naast de alleroudste, de 5cv Trefle, zijn dat de B14 en zijn opvolger, de C4. We hebben het dan over auto’s die rondreden vanaf 1926 (B14) en 1928 (C4). Beide auto’s zijn in zeer fraaie uitvoeringen uitgebracht. Van de B14 heb je de Torpedo, de Normande, de Taxi Landaulet en de Borden. En de C4 heb je als hotel taxi, als bestelauto en als ‘pompier’, brandweerauto.
Die laatste ga ik hier bespreken. Hij stond hoog op mijn verlanglijstje en op een gegeven moment kwam ik hem tegen op Marktplaats. Een buitenkansje natuurlijk maar dacht iemand anders net zo over en het werd een bied-oorlog tot ver boven de € 50,-. Dat werd me toch te gortig en licht gefrustreerd haakte ik af. Toch nog maar even op Ebay kijken dacht ik, en warempel, daar stond er één in Duitsland voor € 35,-. Dus een paar dagen later had ik toch mijn Pompier in huis.
En gelukkig maar want dit is voor mij de topper uit mijn hele collectie. Een mooie bouwdoos, prima te bouwen en een geweldig mooie auto als resultaat.
Je begint de Pompier als een standaard Heller-klassieker. Eerst de motor die uit 11 onderdelen bestaat en daarna het meest uitdagende deel, de stuurbare voorwielen. Heller gebruikt hier meestal een veel te ingewikkeld en fragiel systeem voor dat in theorie wel werkt. Maar omdat de onderdelen van die oude bouwdozen nog niet met lasernauwkeurigheid zijn ontworpen en gegoten is het elke keer weer afwachten of het een succes is. Hier hetzelfde: aan het eind van de assen zit boven en onder een pinnetje. Daaroverheen lijm je de remschijven die uit 2 delen bestaan zodat ze kunnen sturen. Dus oppassen waar je je lijm smeert. Daarna verbind je de wielen met elkaar door de verbindingsstang die je met een heet mesje moet vastklinken.
Uiteindelijk ging het wel redelijk, de verbindingsstang is aan één kant iets te vast geklinkt waardoor het wat moeizaam stuurt.

Heller-Citroen Pompier02
Als de assen af zijn kun je de onderkant van de auto gaan bouwen. Vooropgesteld dat je alles al in fire red (wat kan het anders zijn) hebt gespoten en gelakt. Ik heb het bedroefde recept gebruikt van een zwarte grondverf en hooguit twee lagen kleur. Hierdoor schijnt er op randen en hoeken net iets door van de donkere ondergrond en heb je net wat meer tekening/diepte in de kleur. Daarna de Schmincke lak eroverheen voor een lichte glans, niet te veel.
De onderkant is vrij standaard: de assen erop met de vering en de motor erin. Ook de voorkant van de carrosserie met de voorruit, het dashboard en de grill zijn hetzelfde als bij een standaard limousine. Maar hierna ga je het brandweergedeelte opbouwen. Achterop komen drie houten banken, twee slanghaspels en twee ladders. De grote ladder heb ik als vergrijsd hout geverfd met wat donkere wash in de hoeken en verbindingen. De kleine ladder wordt fire red, de slangen grijs en de banken glanzend ‘wood’. De armsteunen zijn in chroom uitgevoerd maar dat stond iets te nieuw en glimmend dus ik heb ze in ‘steel’ gespoten.

Heller-Citroen Pompier03 Heller-Citroen Pompier04
Tot slot wacht er nog een lastige klus. Op het decal-vel staan ook zwarte sierstrepen voor de zijkanten en de spatborden. Het is moeilijk deze er goed op te krijgen omdat ze, althans bij mij, onmiddellijk opkrulde als ik ze van het vel afhaalde. Ik heb er dan ook een paar verknald en het op een gegeven moment maar opgegeven. Op elke zijkant heb ik er 2 zitten en dat vind ik wel mooi zo. De lijnen zijn ook behoorlijk dikker dan in het echt.
Maar dit is’m. Conclusie: als je mooie oude auto’s wilt bouwen dan wordt het niet veel mooier dan deze. Bovendien is het een leuke en uitdagende bouwdoos, het is te hopen dat Heller hem nog eens opnieuw uitbrengt.

Heller-Citroen Pompier06 Heller-Citroen Pompier17 Heller-Citroen Pompier13 Heller-Citroen Pompier11 Heller-Citroen Pompier09

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.