Revell-Chevy Nomad01

Veel wit plastic: 155 onderdelen

Veel wit plastic: 155 onderdelen

Dit is de ’56 Chevy Nomad uit de California Wheels series van Revell. Ik heb hem al eens gebouwd, een wat oudere uitgave, maar dat was uit de tijd van de zilververf en het met de hand schilderen. Hij ziet er zeker niet verkeerd uit maar een auto als de Nomad, met het overdadige chroom, vraagt gewoon om bare metal foil.

Dat was overigens ook de reden dat hij een half jaartje in de kast heeft gelegen voordat ik eraan begon, al dat bare metal foil is een hele klus.

De Nomad is een prachtige auto, één van mijn favoriete Amerikanen uit die periode (samen met de Studebaker Starliner). Een iconische vormgeving met de prachtige chromen sierstrips aan de zijkanten, de overdwarse groeven in het dak, de 7 verticale chroomstrips op de achterklep en een overdadige bumperpartij. Gek genoeg, nu is het een stijlicoon uit de 50’er jaren, was het destijds niet eens zo’n succesvolle auto in de maar 3 jaar dat hij geproduceerd werd.

De doos zit propvol wit plastic (155 onderdelen), een doorzichtig rekje en een indrukwekkende chroomsectie. Daarnaast zijn de decals ook fraai, voor het dashboard, de nummerborden en de motor. En als je de customversie wilt bouwen dan zijn er nog wat vlam- en streeppatronen voor de customlook. De customversie is overigens niet zo heel anders, andere wielen en wat opties om de motor te verfraaien.

Revell-Chevy Nomad04

Ik begin met de carrosserie want daar zit het meeste werk aan. Een Nomad moet natuurlijk met een tweekleurenschema dus dat wordt grondverven, binnenkant, afplakken, 1e kleur, afplakken, tweede kleur, aflakken. Het wordt duck egg green in cominatie met grey green, beide van Vallejo.

Als de grondverf droogt begin ik aan de motor. Die is mooi, uitgebreid en voorzien van veel chromen onderdelen. Hij wordt blauwgroen en als hij af is is het een fraai stukje werk, bekroond met indrukwekkende chromen luchtfilter.

Revell-Chevy Nomad05

Voor de onderkant bevestig je de assen (stuurbare voorwielen) op de bodem plaat. Dan de benzinetank (ook duck egg green) en beide uitlaten die ik met Vallejo metal color silver heb gespoten. De wielen heb ik al samengesteld en ik lijm ze op de assen. Samen met de blauwgroene motor ziet het er al luisterrijk uit.

Revell-Chevy Nomad08

De carrosserie vordert gestaag. Met name het steeds weer afplakken kost veel tijd. Maar ik heb mijn tweekleurenschema af en de glanslaklaag is nu aan het drogen.

Revell-Chevy Nomad06

Verder met het interieur. Ook hier weer een tweekleurenschema, duck egg green en (off) white. De offwhite mix ik zelf door een beetje ivoorwit aan wit toe te voegen. Ook dit doe ik met de airbrush en dus met afplakken, en wat retoucheren met het penseel achteraf. Een satijnglanslaagje eroverheen en de luidsprekers verchromen met bare metal foil.

Het dashboard krijgt dezelfde kleuren voor een voorbeeldige fiftieslook. Met de decals voor de meters en chromen strips kun je er iets moois van maken.

Revell-Chevy Nomad10Revell-Chevy Nomad11

Dan beginnen we aan de grote klus, alle sierstrips verchromen met bare metal foil. Bare metal foil is flinterdun metaalfolie met een plaklaagje. Je snijdt een strip af, pelt het papierlaagje eraf en plakt het vervolgens over een sierstrip. Daarna moet je het strak langs en in alle lijnen en richels zien te krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen heb je allereerst een instrument nodig dat zacht is, zodat het zich om de sierstrip kan vormen, maar ook stevig om de nodige druk uit te oefenen. Na veel zoeken heb ik hiervoor het perfecte instrument gevonden. Het heet een duim.

Alles je alles flink hebt gladgestreken met je duim pak je een tandestoker (en soms een aangescherpte tandenstoker) om alle randjes scherp te krijgen. Bij de geribbelde sierstrips van de Nomad betekent dit dat je ook met je tandenstoker alle groeven moet nalopen. Als alles er strak opzit ga je met een hobbymesje alle overtollige folie wegsnijden. Op Youtube zeggen de experts dat je daarvoor een fonkelnieuw ultrascherp mesje moet gebruiken. Die ervaring heb ik niet, een nieuw mesje vreet zich veel sneller in het plastic waardoor de kans op afwijken groter is. Ik werk het liefst met een mesje van een paar dagen oud. Met zo weinig mogelijk druk snij je de folie langs de sierstrips weg. Tot slot ga je er met de tandenstoker nog een keer langs om de randen goed glad te strijken.

Bare metal foil werkt prima maar het kan bij kleine hoekjes, lastige krommingen en oneffenheden snel rommelig worden.

Revell-Chevy Nomad09

De ramen en de binnenspiegel erin en we kunnen alles gaan samenvoegen. Het interieur in de carrosserie lijmen en het gehaal op de bodemplaat vastzetten. Het is Revell-bouwkwaliteit dus alles past probleemloos. Tot slot het chroomwerk: de koplampen erin, de bumpers en de buitenspiegels erop en dan de achterlichten de antenne en de handgrepen.

En dit is het resultaat: Revells 1957 Chevy Nomad. Een prachtauto en een heel fijne bouwdoos.

Revell-Chevy Nomad19 Revell-Chevy Nomad18 Revell-Chevy Nomad16

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.