De eerste auto die ik bouwde na mijn herintreding in de modelbouw was de Renault Vivastella van Heller. Geverfd met de kwast, met enamels uit die kleine metalen potjes. Een okergeel voor de buitenkant, zwart voor de spatborden en de kap en donkerbruin voor het interieur. En ik vond het resultaat best wel aardig, van een afstandje zag hij er best wel strak uit. En dat is nog steeds wel zo, maar als je hem van dichterbij bekijkt zie je wel wat onvolkomenheidjes. De penseelstreken zijn uiteraard te zien. De wielen draaien niet, een foutje bij de constructie denk ik. Voor de chromen raamlijsten heb ik de enamel zilververf gebruikt, een soort matzilvergrijs, en dat ziet er wat armoedig uit. De motorkap past niet helemaal lekker en met de motor zelf heb ik niet zoveel gedaan, alleen in elkaar gezet.

De eerste versie

De eerste versie

Dus toen ik anderhalf jaar later diezelfde bouwdoos op Marktplaats tegenkwam was de missie duidelijk: kopen en nu beter bouwen. Gelukkig heb ik niet veel voor betaald want nog geen maand later zag ik dat Heller hem opnieuw uitbrengt.

De Vivastella is in veel uitvoeringen gebouwd. Heller brengt de PG7, met een 6-cylindermotor. Hoewel dit in die tijd als een echte limousine, een slag groter dan een gezinsauto, steekt de Vivastella toch wat magertjes af tegen de Amerikaanse kolossen van die tijd: de Cadillac V16, de Chrysler Imperial en de Duesenbergs.

Als je de doos openmaakt (deze zat zelfs nog in het plastic) dan valt op wat een fraaie bouwdoos het is. Mooie grote gietrekken in grijsbruin, zwart en chroom. De gietkwaliteit van Heller is prima, geen Tamiya maar beter dan de Amerikaanse merken.

heller_vivastella005 heller_vivastella006 heller_vivastella007

Destijds was het voor mij de eerste auto en de eerste Heller dus het was ontdekken en wennen. Gedetailleerder dan een vliegtuig, de motor en het interieur hebben meer onderdelen en in de afbouwfase zijn er nog heel veel raampjes, deurklinkjes, spiegeltjes en bumpers die je moet toevoegen. Het verven is ook anders. Geen camouflage met chipping, oliestrepen enzo maar een zo strak en glanzend mogelijke carrosserie (later leer je dat wel af overigens).

Maar nu is het allemaal gesneden koek. Je begint met de motor die bestaat uit 11 onderdelen. Bij mijn eerste poging had ik de motor niet geschilderd, ik had alleen wat onderdelen een soort gunmetal kleur gegeven. Nu ga ik daar met de metal colors van Vallejo wat mooiers van maken. Bovendien ga ik de bedrading ook doen, met het dunste elektriciteitsdraad dat ik kon vinden (poppenhuisdraad). Het is even pielen en zoeken naar de juiste lijmsoort maar het resultaat is fraai.

heller_vivastella008 heller_vivastella010 heller_vivastella009

Daarna over naar het ladderchassis en de wielen. Niet veel bijzonders nu maar de eerste keer was het even wennen aan Hellers manier om bewegende onderdelen vast te zetten. Plastic onderdelen klinken met een heet mesje is een precisiewerkje. Iets te ver en er beweegt niets meer. De vorige keer ging het dan ook niet goed, de voorwielen kreeg ik maar beperkt stuurbaar en de wielen draaide niet omdat ik het icoontje voor ‘niet lijmen’ te laat ontdekte. Nu gaat alles goed en heb ik een volledig functionerend onderstel.

De twee helften van de carrosserie heb ik inmiddels aan elkaar gelijmd. Zoals gewoonlijk past het niet helemaal en moet je alles met klemmen op zijn plek houden tot het goed droog is. Ik ga hem weer geel maken, dit keer een zandgeel van Vallejo met als lak … Die zit tussen satijn en hoogglans in en is perfect voor auto’s. Het interieur wordt zandbruin. Van het dashboardje kun je dankzij Hellers belabberde decals niet zoveel maken.

heller_vivastella011 heller_vivastella012 heller_vivastella013 heller_vivastella014 heller_vivastella016

Bij het afbouwen overtroef ik mijn eerste versie nogmaals door bare metal foil te gebruiken voor de raamstijlen en de treeplank.

En dan is hij klaar. Het blijft een mooi wagentje met z’n uitklapbare ‘schoonmoedersbankje’ aan de achterkant.

heller_vivastella003 heller_vivastella002 heller_vivastella001

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.