moebius_hudson_001Deze keer eens een bouwdoos van Moebius. Moebius is een Amerikaans merk (de oudere dozen vind je wel onder de naam Model King) dat net zoals AMT veelal Amerikaanse auto’s in de schaal 1:25 uitbrengt. Hun huidige catalogus bestaat uit een aantal auto’s die je bij de andere Amerikaanse producenten niet tegenkomt. Hier niet de zoveelste Chevy Bel-Air of de Dodge Charger maar de Chrysler 300, de Mercury Comet, de Plymouth Satellite en de Pontiac Ventura.

Ik heb deze keer Marshall Teague’s Fabulous Hudson Hornet aangeschaft. Deze kon ik voor een prikkie (Moebius is in Europa redelijk duur) aanschaffen in de hoop dat ik hem ook als ‘gewone’ sedan zou kunnen bouwen. Marshall Teague’s Hudson Hornet is een raceversie vol reclame die begin jaren vijftig oppermachtig was in het stockcar racen. Ik vind de raceversie echter verre van mooi dus ik wil hem gewoon als luxe sedan bouwen.

Eerde heb ik met de Chrysler 300 hetzelfde gedaan maar dat was niet echt een succes. Ik kocht Tim Flock’s Chrysler 300 en bouwde hem als gewone versie maar er bleek geen achterbank in te zitten. Deze Hudson Hornet is beter geschikt omdat de extra’s voor de straatversie er wel bijzitten, met uitzondering van de wieldoppen. Maar goed, ik betaalde voor de Chrysler en de Hornet samen € 30,- terwijl ze normaal per stuk minimaal dat bedrag moeten kosten.

De Hudson Hornet is een iconische (denk aan ‘Doc’ Hudson uit Cars) Amerikaanse luxeauto uit 1951. Met z’n lage carrosserie, de afgedekte achterwielen (á la Citroën DS), de waanzinnige grille en de vele chroomstrips is het een mooi voorbeeld van Amerikaanse vormgeving in de jaren 50.

In 1 kleur gegoten

In 1 kleur gegoten

Moebius levert hem in de typische Amerikaanse doos, kleiner en hoger dan de Europese dozen. De gietrekjes die er uitkomen zien er beter uit dan die van AMT, scherper en gedetailleerder. Wat wel opvalt zijn de vele ‘druppels’, de extra gietstukjes die je er af moet knippen. Het plastic van Moebius is wat zachter en voelt wat vettiger aan dan van Revell, Tamiya of Heller. En dat merk je ook als je gaat airbrushen, grondverven is hier absoluut noodzakelijk.

Veel uitsteekseltjes

Veel uitsteekseltjes

Moebius levert ook alles in één kleur, een soort beige, zodat je sowieso alles moet airbrushen. Het chroomwerk ziet er echt goed uit, maar je moet zelf nog flink aan de slag met bare metal foil of metal color want alle raamlijsten zitten aan de carrosserie vast. Verder zit er nog een doorzichtig rekje bij met het glaswerk, op eerste gezicht prima in orde en heel veel decals. Een deel ervan ga ik natuurlijk niet gebruiken want dat zijn de rally-plakkers maar ook voor de normale versie zitten er veel en goede decals bij (dashboard, nummerborden, motor etc.). Kortom, het ziet er goed uit, ik heb er zin in.

Een extra vermelding overigens voor de handleiding. Heel mooi uitgevoerd met duidelijke tekeningen en een stap-voor-stap-beschrijving. Voor het kleurenschema leveren ze kleurenfoto’s van een gebouwd model plus een opsomming per onderdeel.

Eerst moet ik een beslissing nemen over de kleur. Een mooie sedan uit de jaren vijftig moet gewoon in twee kleuren uitgevoerd worden dus ik kies voor ivoorwit en donkergroen. Gek genoeg komen de ‘Ivory’-verven van Vallejo Air en Vallejo Model Color niet overeen. De Model Color-versie, dus de gewone niet-spuitbare versie, is veel mooier dus ik giet daar wat van in een leeg flesje en verdun dat.

Ik zet de hele carrosserie in 2 lagen grondverf en dan in de groene verf. Vervolgens kan ik afplakken en het dak ivoorwit maken. Ik heb bovendien besloten de raamstijlen aan de zijkant te spuiten met Vallejo Chrome omdat bare metal foil bij die kleine dunne stijltjes altijd wat rommelig oogt. Veel afplakwerk dus maar met het eindresultaat ben ik best tevreden.

Veel afplakwerk

Veel afplakwerk

De motor is zonder meer fraai. Een behoorlijk gedetailleerde Twin-H-straight-six met felrode luchtfilters bovenop (met decals). En hij mag in goudkleur gespoten worden en dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Een mooi motortje dat straks helaas onder een niet-scharnierende motorkap verdwijnt.

Goud!

Goud!

Het loopwerk is vrij standaard. De wielen kunnen uiteraard vrij rondraaien maar met de voorwielen is iets vreemds aan de hand. Je monteert ze zodat ze kunnen sturen en zet ze vervolgens vast met een verbindingsstang die niet beweegbaar is. Uiteindelijk sturen ze dus niet, jammer (of ik doe iets verkeerd).

Daarna kun je met het interieur je hart ophalen. Een klassiek luxe jaren-vijftig-interieur. Dat vraagt gewoon om twee kleuren en chroomaccenten. Ook van het dashboard kun je met chroomverf en de bijgeleverde decals iets moois maken.

moebius_hudson_007 moebius_hudson_008

Ondertussen is de carrosserie gelakt en zijn de ramen ingelijmd dus ik kan de boel gaan samenvoegen. Altijd een moment van de waarheid en Moebius’ Hudson Hornet doorstaat de test met glans. Alles past prima zonder lijmen, de motorkap valt er ook mooi in zonder hinderlijke kieren: niets op aan te merken.

Voor de sierstrepen aan de zijkant gebruik ik BMF en aan de onderkant wordt het een combinatie van bare metal foil en chroomverf. Daarna kan ik afbouwen met de fabuleuze bumperpartijen (4 stuks!), de verlichting en opzichtig embleem op de motorkap. Wat verder niet in de bouwbeschrijving staat maar wat er gelukkig wel bij zit is de zonneklep met de dakantenne. En dat maakt deze prachtige auto helemaal af.

moebius_hudson_009

Ik ben tevreden, een mooie wagen

moebius_hudson_010

…alleen nog een paar wieldoppen…

Ik hoop één dezer dagen nog tegen wat mooie wieldoppen aan te lopen want die mis ik nog wel maar verder kan je van de rally-versie een mooie sedan maken.

Moebius bouwdozen vind je in Europa vanaf € 30,-.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.