Beurskoopje

Beurskoopje

Deze keer bouw ik een auto van Italeri die al geruime tijd niet meer in productie is. Italeri heeft een aantal oude Ferrari’s in het assortiment gehad die je af en toe als tweedehands voorbij ziet komen. Deze heb ik op een beurs voor een tientje aangeschaft en het is één van mijn beste aankopen gebleken.

Naar mijn mening levert Italeri altijd prima gietkwaliteit en mooi detaillering. Alleen hebben ze geen stuurbare voorwielen, hebben de oldtimers plastic banden en geen decals en de zijn de Porsches net even simpeler uitgevoerd dan die van Revell of Tamiya. Hoe zit het dan met deze Ferrari? Goed, heel goed zelfs. Okee, deze heeft ook geen stuurbare voorwielen maar wel mooie vinyl banden, goede decals en het is qua bouwkwaliteit het beste dat Italeri heeft. En daarbovenop blijkt de Ferrari 275 GTB ook nog eens een prachtige wagen te zijn.

De inhoud valt niet tegen

De inhoud valt niet tegen

Ik heb al 2 Ferrari’s staan en die zijn allebei Ferrari-rood. Dus voor deze heb ik iets anders in gedachten: maagdelijk wit met een donkerblauwe bekleding. Voor oudere auto’s gebruikt ik vaak Vallejo’s Aged White maar deze sportauto wordt echt wit-wit. Omdat hij in rood plastic is gegoten moet er wel eerst een dubbele laag witte primer overheen. Tussendoor steeds even gladschuren met een 8000 en 12000 schuurpadje en dan de laatste laag wit eroverheen. Ik heb niet zoveel witte auto’s staan vanwege de 1e wet van de modelbouw. Die luidt, dat zolang de verf nog nat is alle stofdeeltjes groter dan 2 mm zich in de richting van je model begeven. En die zie extra goed op je witte ondergrond. Tijdens het spuitwerk heb ik dan meerdere keren zo’n donker kringelhaartje met een mespuntje uit de verflaag gevist. Meestal gaat dat wel goed, maar soms is het echt flink schuren en een extra laag aanbrengen.

De motor is met 23 onderdelen voldoende gedetailleerd en ook het kleurenschema is  gedetailleerd weergegeven zodat je iets fraais van kunt bouwen. Vervolgens bouw je de wielophanging en het aandrijfsysteem in de bodemplaat en de fraaie dubbele, dubbele uitlaat leent zich om extra je best te doen op een mooie metallic glans.

Ik ben tevreden

Ik ben tevreden

De cockpit is ook mooi gedetailleerd met goede decals voor de wijzerplaten, iets wat je bij Italeri’s klassieke auto’s niet krijgt. Het interieur verf ik zoals gezegd donkerblauw met wat zwarte accenten.

Ferrari275GTB_04

Wit!

Wit!

De Ferrari 275GTB heeft mooie brede sportwielen die je in twee stukken aan elkaar lijmt. Vervolgens de vinyl banden erop, op de assen schuiven en vastlijmen met de kleine wieldoppen. Dat werkt prima.

En dan is het tijd om de auto in elkaar te zetten, altijd het moment van de waarheid en bij Italeri’s klassieke auto’s heb ik daar de nodige moeite gehad. Maar bij deze past alles perfect. De carrosserie past prefect op de bodemplaat, geen lijm nodig en zelfs de motorkap valt er mooi in voor een mooi vlak resultaat.

Daarna kun je aan de slag met het chroom- en glaswerk en ook dat valt niet tegen. De kofferbakscharnieren zijn verchroomd en zelfs sierstrips worden bijgeleverd, iets wat ik altijd zeer op prijs stel. Voor de ramen moet je aan de slag met bare metal foil en bij de kleien zijruitjes wordt dat een beetje rommelig. Volgende keer toch eens proberen dat de maskeren en te airbrushen met een metal color.Ferrari275GTB_06

Maar dan is hij af en heb ik een mooie Ferrari. Ik kende deze auto nog niet maar wat een fraaie auto met een indrukwekkende neus. Én een prima bouwdoos van Italeri. Aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.