Rib uit mijn lijf

Toen Ebbro aankondigde dat ze de Citroën DS zouden gaan uitbrengen wist ik dat dat een dure grap zou worden. De Renault 4’s beginnen vanaf € 40,- dus het zou me niet verbazen als er bij de DS nog een schepje bovenop kwam.

Ik werd niet teleurgesteld. Op de EMS-beurs kwam ik er voor het eerst één tegen en die moest € 75,- kosten. “Verstandig wezen”, zei ik tegen mezelf en legde de doos weer terug. Even later kwam ik hem nog eens tegen, maar nu voor € 65,-. “Heb je daar even snel € 10,- verdiend”, zei ik tegen mezelf toen ik hem afrekende. Vijfenzestig eurootjes maar liefst, en dat is dan zo ongeveer de laagste prijs waartegen je deze doos op internet kunt aanschaffen (exclusief verzendkosten!).  Daar kan ik 3 Hellers voor kopen plus de bijbehorende verf. Maar ja, Heller heeft geen 1/24 DS en deze auto wil heel graag in mijn collectie hebben.

Ik zal jullie verder niet vermoeien met een uitgebreide geschiedenis van deze klassieker, daarover is op internet genoeg te vinden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_ID/DS). Alleen de mededeling dat hij al in 1955! gepresenteerd werd en dat de auto, zeker qua vormgeving, insloeg als een bom. Wat mij betreft één van de mooiste auto’s ooit (vormgegeven door de Italiaan Bertoni).

Ebbro gaat voor de oudste versie. Deze serie 1 heeft nog de enkele koplampen en een grote koelspleet onder de bumper. Ik vind zelf de serie 3 met de kenmerkende dubbele koplampen achter glas nog mooier en wellicht brengt Ebbro die ook nog. En Ebbro gaat natuurlijk van de DS-versie. Als je in Nederland een DS iet rijden is dat namelijk vaak eigenlijk een ID. De Citroën ID was een goedkopere versie van de DS: uiterlijk vrijwel hetzelfde maar met minder technologische snufjes. Je kunt een ID herkennen aan twee kenmerken: een ‘gewone’ rempedaal in plaats van een ronde remknop (voor de hydraulische remmen) en een zilveren logo op de achterklep i.p.v. een gouden. De versie van Ebbro heeft de ronde remknop maar vreemd genoeg wel een zilveren logo. Foutje van Ebbro of heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan?

Maar goed, we gaan bouwen. De doos zit goed vol met scherp gegoten onderdelen. Niets te klagen op dat punt, mooi fijn chroomwerk, dunne ramen. De handleiding is duidelijk (maar zoals we later gaan zien, niet echt compleet) en geschreven in een aandoenlijk soort gebroken Engels. Kennelijk is er bij Ebbro geen geld om alles even door te laten lezen door iemand die wel Engels kan. Zinnen als: “it’s put in the way of the arrow” of, in de beschrijving: “It was created as the successor of Traction Avan which has been so popular in France the last twenty years as used by both of leaving bank robbers and polis who chasing them” werken op de lachspieren.

Goed gevuld

Goed gevuld

Alles is in wit en zwart gegoten dus de eerste beslissing die ik moet nemen is welke kleuren ik ga gebruiken. Op de doos staan twee officiële uitvoeringen. Eentje in geel met blauw dak en blauwe bekleding en een gebroken witte met zwart dak en rode bekleding. Die laatste vind ik mooi klassiek dus dat gaat hem worden. Ik ga Vallejo Aged White, Fire Red en Black gebruiken.

Nadat ik de carrosserie een eerste verflaag heb gegeven begin ik met de motor (in feite een doorontwikkelde versie van de oude 4-cylinder uit de Traction Avant). De motor is mooi gedetailleerd. Ebbro geeft in het kleurenschema allerlei mengverhoudingen van Tamiya-verven aan maar die heb ik niet. Ik leef me uit met de verschillende metal colors van Vallejo.

ebbro_ds19_04 ebbro_ds19_05

Hierna kun je aan het dashboard met het fraaie eenspaaksstuur.  Met de bijgeleverde decal en een tweekleurenschema kun je daar wel iets moois van maken. Ebbro’s tweekleurenschema blijkt echter achteraf niet echt overeen te komen met de voorbeelden die ik op internet zie en die ik achteraf mooier vind. Misschien een kwestie van smaak.

ebbro_ds19_07

Het loopwerk van de auto is niet zoveel werk. De DS heeft een bodemplaat in plaats van een open ladderchassis dus daar valt niet zoveel aan te bouwen. De voorwielen zijn stuurbaar en in de achteras zit de nodige vering, zoals het een DS betaamd.

Vallejo aged white

Vallejo aged white

Inmiddels is de carrosserie na herhaaldelijk airbrushen, schuren en lakken klaar en uitgehard. Ik kan de motor en de ramen erin zetten. Voor de raamlijsten hoef je geen bare metal foil te gebruiken. Het hele chroomwerk voor de ramen en het dak levert Ebbro er apart bij en dat draagt zeker bij aan een fraai eindresultaat. Het past alleen niet helemaal. De dakstijlen sluiten niet helemaal aan waardoor ik een gaatje van een halve millimeter heb. Als het dak erop zit en met een klein reepje bare metal foil zie je daar vrijwel niets meer van maar het is wel een aandachtspuntje als je er ook een wil bouwen.

Tot nu toe gaat alles goed

Tot nu toe gaat alles goed

Bij het interieur kan ik me uitleven met een fijn tweekleurenschema voor de zijkanten (de stoelen hebben één kleur). De deurhendels en raamslingers levert Ebbro apart op het chroomrekje en dat is ook een dikke plus wat mij betreft. Zoveel mooier dan het gebruikelijk in-reliëf-gegoten-werk.

De voordeuren kunnen open dus die bouw je apart. De binnenkant ook in twee kleuren, de buitenkant erop, raampje ertussen en deurklinken en raamslingers aan de binnenkant.

ebbro_ds19_09

Klemmen geblazen

Klemmen geblazen

ebbro_ds19_12

Tweekleureninterieur

Nu kunnen we alles gaan samenvoegen. Het interieur op de bodemplaat, de carrosserie eroverheen. De bumpers erop, de deurklinken en alle verlichting, het gaat allemaal prima. Maar dan komt de grote test: de deuren erin en de motorkap erop. Op zich is het een extra als de deuren open kunnen, ik heb er wel waardering voor. Maar tegelijkertijd is het een extra risico. Ik zal hem straks neerzetten met gesloten deuren dus zijn er geen grote kieren te zien? Bij de Citroën 2CV Fourgonnette van Ebbro gaat het goed maar hun Renault 4 is niet best.

ebbro_ds19_11

Motorkap wil niet dicht

Het resultaat bij de DS is verre van perfect. Aan de linkerkant zie je toch een behoorlijke kier, rechts valt het wel mee. En de motorkap past gewoon niet. Als ik hem dicht wil hebben moet ik het reservewiel eruit halen. Die twee problemen, samen met de net niet passende dakstijlen maken dat deze bouwdoos niet het topniveau haalt dat de prijs suggereert.

ebbro_ds19_13

Links een lelijke kier

ebbro_ds19_14

Rechts valt wel mee

Daarnaast zitten de minieme zijlichtjes in de raamstijlen en de achterlichten in de dakstijlen er wel bij maar staan ze vreemd genoeg niet in de handleiding. En als klaar bent hou je nog wat onderdelen over.  Om te beginnen een extra set koplampen. Nu zag je die wel bij de eerdere modellen maar die waren wat meer geïntegreerd in de carrosserie. Dit zijn twee extra koplampen op pootjes en heb ik geen idee waar ik die zou kunnen monteren, de handleiding geeft dit niet als extra optie. Datzelfde geldt voor een alternatieve dakstijl waarbij het achterste deel niet uit chroom maar uit een grotere verlichting bestaat. Ik kan hier wel bedenken hoe ik die monteer maar wat bouw ik dan? Welke versie van de DS19 is dat dan? Vreemd dat de handleiding hierover zwijgt.

ebbro_ds19_15 ebbro_ds19_16

Conclusie: de Citroën DS 19 van Ebbro is bouwkundig niet perfect, de handleiding vertoont vreemde missers en hij is veel te duur. Maar hij is ook heel mooi. Ik heb hem gekocht omdat ik graag een DS wil bouwen en ik zal ook de volgende versies die Ebbro hopelijk uitbrengt (een cabrio, de stationwagen, serie 3) onmiddellijk kopen (dan eten de kinderen maar eens een paar dagen niet). Maar als je gewoon eens een leuke auto wilt bouwen dan zou ik deze links laten liggen en een Revell of Heller op de koop tikken.

Wel een pareltje...

Wel een pareltje…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.